چهار روش بازاریابی برتر از برایان تریسی

چهار روش بازاریابی برتر از برایان تریسی

بازاریابی یکی از عوامل مهم در موفقیت هر کسب و کاری است . کشور ما در خیلی از حوزه ها امکان رشد خوبی دارد که شما میتوانید با توجه به علاقه خود و شرایط موجود به آن ورود کنید ولی یکی از نکات اساسی برای موفق شدن در هر حوزه ای بازاریابی مناسب برای آن حوزه است . اگر شما قصد ورود به حوزه ای دارید که جای رشد خوبی دارد ولی نتوانید بازاریابی مناسبی برای آن حوزه انجام دهید مطمنا موفق نخواهید شد

برای داشتن بازار هدف و فروش محصولات چهار روش بازاریابی وجود دارد که ما در این مقاله به برسی آن می پردازیم

۱- خلق نتیجه

نخستین روش خلق نتیجه و مفید کردن محصول و تأمین نیازهای مشتریان برای رسیدن به یک نتیجه خاص است. این رویکرد مستلزم این است که چیزی را به مشتریان ارائه کنید که به آن نیاز دارند و می‌توانند برای دستیابی به سایر اهدافشان از آن استفاده کنند. یک مثال خوب بیل یا ماشین شخم‌زنی است که هر دو ارزش کاربردی بالایی دارند، اما شاید هدفی نباشند که مشتری در ذهنش تصور می‌کند.

۲- قیمت گذاری مناسب

دومین روش بازاریابی موفق، تغییر قیمت‌ها است. با قیمت‌گذاری محصولات و خدمات در دامنه توان مشتریان، می‌توانید بازارهای کامل جدیدی ایجاد کنید که در حال حاضر وجود ندارند.

هنری فورد پس از دهه‌ها مبارزه مالی به یکی از ثروتمندترین مردان دنیا تبدیل شد، زیرا از این بینش کمیاب برخوردار بود. او فهمید که با تولید انبوه اتومبیل می‌تواند قیمت را تا حدی پایین آورد که اغلب آمریکایی‌ها توانایی مالی خرید یکی از آن‌ها را داشته باشند. او برای رسیدن به این هدف روند تولید و مصرف انبوه را برای همیشه متحول کرد.

بسیاری از شرکت‌ها توانسته‌اند با تعیین قیمت‌هایی که در محدوده توان مالی تعداد بیشتری از مشتریان است، رهبر بازار شوند. ما دریافته‌ایم که هرچه سهم‌ بازار بیشتری داشته باشید و هزینه تولید‌تان کمتر باشد، می‌توانید قیمت‌های کمتری برای محصولات خود تعیین کنید. سال‌ها است که ژاپنی‌ها هنرمندانه از این استراتژی استفاده می‌کنند. آن‌ها برای به دست آوردن سهم بازار، قیمت محصولات و خدمات خود را در پایین‌ترین حد ممکن تعیین می‌کنند.

سپس بعدازاینکه سهمی از بازار به دست آوردند، از صرفه‌ مقیاس استفاده کرده و محصولاتشان را باقیمت‌های بسیار کمتری تولید می‌کنند.

سپس با تعیین قیمت‌های کمتر و افزایش مجدد سهم بازار، این صرفه‌جویی‌ها را به مشتریان منتقل می‌کنند و به‌تدریج به همه بازارهای هدف مسلط می‌شوند.

۳- شرایط واقعی مشتری

سومین استراتژی بازاریابی سازگاری با شرایط واقعی اجتماعی و اقتصادی مشتری است. شرکت Sears که با ابداع سیاست ضمانت بی‌قیدوشرط استرداد مبلغ در صورت نارضایتی، در صنعت طراحی کاتالوگ به بزرگ‌ترین خرده‌فروش عصر خودش تبدیل شد، مثالی عالی از این استراتژی است.

تا آن زمان شرایط واقعی مشتری این بود که اگر محصولی را می‌خرید که کار نمی‌کرد یا سالم نبود، باید آن را تحمل می‌کرد. سیرز فهمید که برای غلبه بر این مانع بزرگ خرید باید محصولات خود را با شرایط واقعی مشتری هماهنگ کند. این کار منجر به انقلابی در تجارت و خرده‌فروشی شد.

هر محصولی یک « مزیت کلیدی»  دارد که دلیل اصلی مشتری برای خرید است و موجب یک « ترس کلیدی » نیز می‌شود که مشتری را از خرید آن بازمی‌دارد.

برای مثال، مشتریان به‌شدت از خطر کردن می‌ترسند. می‌ترسند پول زیادی بپردازند، محصول بدی تحویل بگیرند،‌ ضرر کنند و مجبور به تحمل چیزی شوند که برای اهدافشان نامناسب است. ترسشان هرچه هست، دلیل اصلی عدم خرید محصولات و خدمات با هر قیمتی به شمار می‌آید.

وقتی بر مزیت کلیدی تأکید کنید و مشتری با خرید محصول یا خدمت شما ارزش‌افزوده منحصربه‌فردی دریافت ‌کند و ترس بزرگش از بین برود، می‌توانید بازار عظیمی برای فروش محصولات خود بیابید.

۴- تحویل ارزش واقعی :

چهارمین روش بازاریابی این است که به مشتری « ارزش واقعی » تحویل دهید. ارزش واقعی در نظر مشتریان را می‌توان از طریق تماس نزدیک با آن‌ها مشخص کرد.

شرکت آی.بی.ام. نمونه‌ای عالی از اجرای این روش است. این شرکت در روزهای اوج خود بر ۸۰ درصد بازار کامپیوتر جهان تسلط داشت. آی.بی.ام فهمید که در حوزه تجهیزات پیشرفته و گرانی که صدها هزار یا میلیون‌ها دلار به فروش می‌رسند، کارایی کامپیوتر عامل جذب خریداران نیست، بلکه اطمینان از خدمات پس از فروش و تعمیر سریع، عامل اصلی جذب آن‌ها به شمار می‌آید.

آی.بی.ام نه‌تنها محصولات کامپیوتری در سطح جهانی تولید می‌کرد،بلکه این اطمینان را هم می‌داد که وقتی محصولی را از این شرکت می‌خرید،در صورت هرگونه نقص و خرابی، بهترین خدمات پشتیبانی دنیا به شما ارائه می‌شود. « ارزش واقعی » همین است .

سجاد شاکری هستم مدیر سایت توپاز وب . عاشق یادگیری و تمرین برای ساخت آینده ای بهتر . امیدوارم در این سایت بتونیم چیزهای خوبی از هم یاد بگیریم

مقاله های مرتبط :

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *